رشد ثروت در آسمان ایران

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: شبکه هوایی جهانی مانند اقتصاد جهانی به طرز اجتناب ناپذیر و تغییرناپذیری به یکدیگر متصل است و همه کشورها از یکدیگر تأثیر می پذیرند. به همین دلیل حادثه سقوط هواپیمای مالزی در اوکراین بسیاری از کشورها را تحت تأثیر قرار گرفته است.

رشد ثروت در آسمان ایران

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرنگاران،این حادثه فقط یک تراژدی انسانی نبود و پیامدهای مالی و سیاسی فراوانی به همراه داشت که البته فقط به اوکراین و روسیه مربوط نمی شد. مهم تر از همه تأثیری بود که در صنعت هوایی دنیای گذاشت و بیم بسیاری از شرکت های هواپیمایی را برانگیخت؛ به طوری که بعضی ایرلاین ها تصمیم گرفتند به قیمت طولانی تر شدن مدت سفر و افزایش بهای بلیت و هزینه سوخت، برای حفظ جان مسافران و البته سودآوری خود جهتهای ایمن تری را انتخاب نمایند. چرا که خطر و ناامنی در کشوری چون اوکراین و عراق می تواند باعث به خطر افتادن جان مسافران هواپیماهایی گردد که از آسمان این کشورها عبور می نمایند. این گونه است که بعضی شرکت ها درصدد عبور از جهتهای جایگزین افتادند و همین نکته نیز به نفع کشورهایی شد که در جهتهای مهم هوایی قرار دارند. یکی از این کشورها ایران است که تاکنون از پروازهای عبوری خود در آسمانش کمترین استفاده را می کرد و بعضی مسائل تحریم در این حوزه مشکل ساز شده بود.

سود هوانوردی ایران از سقوط اوکراین

اولین تغییر در این حوزه برای ایران، پس از اتفاق ناگوار حمله به ایرلاین مالزیایی در اوکراین رخ داد و برای ایران درآمدساز شد؛ رقمی معادل 5 میلیون دلار که پیش بینی می گردد در طول یک سال به بخش هوانوردی ایران تزریق گردد.

اما این تمام ماجرا نیست و به دلیل تحریم خطوط هواپیمایی متعدد آمریکایی و اروپایی، تاکنون جهت بسیاری از ایرلاین های مطرح دنیا از فرادست آسمان های ایران نبوده و بعضی ایرلاین ها خطوط هوایی خود را به گونه ای تغییر داده بودند که از ایران عبور ننمایند. هرچند این روند به ضررشان بود و به دلیل تحریم ها مجبور به این کار شدند اما به نظر می رسد شرایط جدید پس از توافق ژنو باعث شده تا دولت ها و شرکت های هواپیمایی تحریم ها را فراموش نموده و روی خوشی به جهت

ایران نشان دهند.

ایران آماده بهره برداری

اتفاق ناگواری که در اوکراین رخ داد به نفع ایران رقم خورد و موجب شد که ICAO (سازمان بین المللی هوانوردی کشوری) و IATA (انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی) از ایران برای آمادگی پرواز به اروپا و خاور دور درخواست های کتبی ارسال نمایند و با اعلام آمادگی ایران برای عبور پروازهای شمال اروپا به شرق آسیا از فضای کشور، پرواز جهت آمستردام به کوالالامپور از ایران انجام شد. این پرواز از مرز ترکیه وارد فضای کشور و از مرز افغانستان خارج می شد. کاهش جهتهای عبوری افزایش 3 درصدی پروازهای عبوری را به همراه دارد که این مهم سالیانه رقمی بالغ بر 5 میلیون دلار به درآمدهای کشور اضافه می نماید که تقریبا نصف کل درآمد گذشته است و می تواند جهش چندبرابری درآمدی پروازهای عبوری و انقلابی در این حوزه تصور گردد.

سرانجام عبور حداقلی پروازها از آسمان ایران

آنالیز سال 92 شمسی و درآمد سالانه ایران از محل پروازهای عبوری نشان می دهد در این سال در مجموع 11 میلیون دلار درآمد پروازهای عبوری بوده است و رشد زیر 5 درصدی برای این حوزه پیش بینی شده بود. این رقم یک سوم هزینه 7 میلیاردتومانی شرکت فرودگاه های کشور در سال یادشده بوده و در این زمان، روزانه 12 پرواز انجام می شد که حدود 45 پرواز آن عبوری و 15 تا 2 پرواز بین المللی، 5 پرواز داخلی و تعدادی هم آموزشی و غیربازرگانی بود. مرور آمارها در این بخش گویاست که از سال 88 پروازهای عبوری افزایش قابل توجه نداشته و البته کاهشی هم نداشته و این گونه است که آمار پروازهای عبوری بین 43 تا 46 پرواز ثابت بوده است. طی این سال ها ایران سعی داشت با ایجاد راه های هوایی مستقیم ازکشورهای همسایه برای خود درآمدسازی کند؛ به این ترتیب امید دست اندرکاران صنعت هوایی ایران دوباره جوانه زد تا شاید بار دیگر آسمان سوت و کور ایران (به نسبت قابلیت هایش) پر از هیاهوی هواپیماهای بین المللی گردد و درآمدش به توسعه این بخش یاری کند.

داعش و بیمی دیگر

پس از فاجعه هواپیمایی مالزی شرکت های هواپیمایی احتیاط بیشتری به خرج می دهند و به همین دلیل مسأله داعش آنها را نگران نموده است. اداره هوانوردی فدرال آمریکا به دلیل وضعیت خطرناک احتمالی ناشی از درگیری های مسلحانه حداقل ارتفاع پروازی برای شرکت های هواپیمایی آمریکا را بر فراز عراق افزایش داد. این اقدام پس از آن انجام شد که تروریست های گروه داعش به سلاح هایی دسترسی پیدا کردند که قادر به سرنگون کردن هواپیماهای مسافربری در ارتفاع بالا است. این خبر موجی از نگرانی ها را ایجاد کرد به طوری که دیروز خط هواپیمایی استرالیایی قنطاس تصمیم گرفت برفراز آسمان عراق پرواز نکند و نخستین پرواز خود از آسمان ایران را انجام داد. البته این نخستین شرکت نبود. چند روز قبل از آن خط هواپیمایی امارات نیز اعلام نمود از خطوط هوایی عراق استفاده نخواهد کرد. پروازهای اروپایی به مقصد امارات متحده عربی می توانند دو جهت را انتخاب نمایند؛ یا عبور از دریای سرخ و مصر یا گذر از ایران، که انتخاب دومی برایشان جذاب تر است زیرا خطوط هواپیمایی ایران علاوه بر امنیت جهتی مستقیم تر را برایشان فراهم می نماید.

ریسک پروازی و مناطق خطرناک هوایی

این حساسیت تا جایی است که حتی نخست وزیر استرالیا از ایرلاین ها خواسته تا با مسافرانشان روراست باشند و عبور از مناطق خطرناک را از قبل بگویند تا مسافری ریسک نادانسته ای نکند.

به گزارش شهروند، لازم به ذکر است که سازمان های مختلف نقاط پر تنش را معین نموده اند تا پروازهای خطوط هوایی به آنها محدود گردد. سوریه و افغانستان ازجمله این کشورها هستند و ایران می تواند در این حوزه ها نیز برای خود سودآوری کند. هرچند تحریم ها به ضرر صنعت هوایی ایران بود و آن را راکد کرد اما با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد اکنون ایران فرصت دارد با ارایه خطوط هوایی ایمن خود به سود سرشاری دست یابد و ضررهای گذشته را جبران کند.

منبع:صبحانه آنلاین

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

mahsanblog.ir: وبلاگ مهسان، این وبلاگ برای سیستم مدیریت محتوای مهسان میباشد

منبع: تسنیم
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 56872

به "رشد ثروت در آسمان ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد ثروت در آسمان ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید